Hogyan válasszon
Hogyan válasszunk, olcsó és mégis megbízható autósiskolát!
A hazai gépjárművezető-képzésben az utolsó 15 évben elég nagy változások történtek. A sok autósiskola, vagy annál is több kínálja szolgáltatásait a piacon.
Csak példaképpen: ma Budapesten több mint 170 autósiskola van.
Írásunkkal szeretnénk segíteni az autósiskola kiválasztásában, hisz minden iskola más és másképpen igyekszik szolgáltatásait ajánlani.
Nézzük mi az, amit minden autósiskolának kötelezően előírnak ahhoz, hogy gépjárművezető-képzést folytathasson:
Ügyfél fogadó
Tanterem
Jármű - hogy csak a legfontosabbakat említsük
Amikor valaki elhatározza, hogy beiratkozik egy autósiskolába nagyon helyesen, és természetesen körülnéz a "piacon".
Itt álljunk meg azonban egy pillanatra. Ha valami szolgáltatást szeretnénk igénybe venni mindig csak az árakat, reklámokat nézzük?
Vagy vannak olyan esetek, amikor környezetünkben érdeklődünk elsősorban? Például nőgyógyászt, fogorvost, fodrászt, szerelőt általában nem szórólapokról, újság hirdetésekből választunk.
Nézzünk pár lehetséges választási szempontot:
Árak: Ez a kategória az, ami viszonylagos. Aránylag olcsón kaphatunk jót is, rosszat is, de előfordulhat jó, vagy rossz sok pénzért is.
Közel legyen: Mihez? Munkahelyhez, lakhelyhez, iskolához ?
Jelen helyzetben Budapesten kevés tanpálya van gyakorlásra így ez a szempont többnyire csak az elméleti oktatásnál, lehet előny és esetleg a forgalmi vezetésnél.
Ajánlás: Általában a legkézenfekvőbb, hiszen közvetlen környezetünkben biztos vannak, olyanok, akik rendelkeznek már jogosítvánnyal. (papa, mama, testvér, barát stb.)
Kedvezmények: Vannak értelmesek és korrektek, de ellenkező példa is van bőven.
Ingyen elméleti tanfolyam, ingyen gyakorló órák - ez már gyanús -, hisz miből fizeti az autósiskola a költségeket, ha mindent ingyen ad!
Mi az, amit jó tudni mielőtt beiratkoznánk valamelyik, autósiskolába!
Mindenképpen menjünk el személyesen az iskolába, mielőtt döntenénk.
Kérjünk „Tanulmányi szerződést" és azt tüzetesen olvassuk el. A bonyolult, vagy érthetetlen szerződés olvasásakor kérdezzünk rá hogyan értelmezi az autósiskola ügyintézője, iskolavezetője a leírtakat.
Az egyszerű tartalom nélküli, semmit mondó szerződés elgondolkodtató, mert nem tudjuk hogy a pénzünkért milyen szolgáltatást kapunk. A tiszta, világos, és érthető mindenre kiterjedő szerződés mellett döntsünk, így biztos nem érhet semmiféle meglepetés.
Kérdezzünk rá az ügyfélfogadási időre, a helyére, telefonszámaira már ebből is kiderül hogy komoly megbízható autósiskolával van dolgunk. A megbízható autósiskola minden munkanapon és egész nap az ügyfelek rendelkezésére áll. Ez nagyon fontos, mert bármikor a segítségünkre tud lenni, tanácsokkal láthat el a problémákat azonnal orvosolni tudja.
Nézzük meg lehetőség szerint a tantermet, kérdezzük meg hova kell járni elméleti oktatásra (lakásra?, ez is lehetséges) merre fogunk vezetni gyakorolni, merre van a tanpálya, hol kell rendszeresen találkozni a gyakorlás során.
Mindenkiben kialakul ezután egy kép az autósiskoláról vagy iskolákról.
Javaslatunk szerint nem árt érdeklődni, hogy az iskola rendelkezik-e OKÉV számmal. Ez egy olyan regisztrációs szám, ami szerint ez az, iskola igazolta - többek között -, hogy semmilyen köztartozása nincs. Így ezeknél az iskoláknál minimális az esély arra, (hasonlóan, mint egyes utazási irodáknál már előfordult pénzhiány miatt külföldön maradás), hogy pénzügyi problémák merüljenek fel.
Általában az árak és a kedvezmények is konkrétak. Előfordul, hogy az iskolák többfajta árral dolgoznak ugyanazon kategóriák megszerzésére.
Ilyenkor előre, tisztázzuk a részleteket, mert lehet benne a sok „HA". Szinte minden iskolánál van részletfizetési lehetőség, de van ahol részletben többe kerül ugyanaz a szolgáltatás (+ kamat).
Legtöbb háztartásban van gépkocsi, így annak fenntartási költségei már irányt mutathatnak. Más szemszögből nézve a taxik 140 -180 Ft-ért mennek egy kilométert, és maximum megmondhatjuk hova szeretnénk menni és elvisznek minket. A „B" kategóriánál alapképzésben 30 órán keresztül „kezeli" és irányíthatja az autót a tanuló. Városban 21km-t, országúton 40 km-t vezet tanóránként. Lehet számolni, hogy mibe kerülne ha taxival tennénk meg ezt az előírt utat! Az elméleti oktatás minimum 28 órát kell, hogy tartalmazzon („B" kat.- nál) és ma már itt sem az 50 fős tanfolyamok a jellemzőek, hanem a 10-15 fő körüliek.
Jó tanács
Válassza az Intézmény Akkreditált autósiskolákat ott meglepetés nem érheti.
Interneten jelent meg ez a kis rövid cikk. Érdemes elolvasni, hogyan ne válasszunk!
Írta: Kovács Károly „frissjogosítványos"
Károly vagyok, azaz Karesz, 17 múltam és imádom az autókat, nekem még nincs - de a fater beígért egyet, így hát belevágtam.
A tandíj 51 ezer - jól hangzik! És még meg is van 4 hét alatt, szóval elrongyoltam. Mindjárt legomboltak 30-at, azaz 30 ezret. Mondták ez regisztrációs díj, meg terembérleti díj, meg vizsgadíj, meg vizsgaügyintézési díj. /lesz belőle 10, 10-szer 800 forint + vizsgadíjak/ mert ennyiszer buktam: 2-szer kreszből, 4-szer rutinból, 4-szer forgalomból, - de ne szaladjunk ennyire előre.
Szóval beiratkoztam. Hipergyorsnak indult - gondoltam hamar lezavarom. A kresz-tanfolyam az is volt. „Itt egy CD, otthon beteszed, kattintasz, időt nyersz, szombat reggel 7-kor korrepetálunk,de úgy sem lesz rá szükséged"... mint kiderült lett volna. Na de meg van! - mármint a kreszvizsga.
Közben dömpingárú lettem. Már három hónapja várok kocsira és suliba járok, hogy ez miért érdekes? Mert a tandíj csak délelőttre igaz, amikor suliban vagyok, kettőtől vagy hétvégén már 50 %-kal több. Végül is megoldom, lógni sem kell annyit, mert a 2 órát valahogy lenyomják 1 óra alatt, azt meg észre sem veszik a suliban. Azt mondják az úgy van, ha nagy a forgalom akkor hosszabb az óra, úgy 35 perc, ha meg kicsi akkor kb. 20 perc,Te érted ezt? Meg, hogy mindenki így csinálja... Persze nincs gáz... én sem hittem, hogy kettőt vezet 1-et fizet - csak jól hangzott.
A gáz a 30 óra után van, brutál inflációs lesz. 1000-ről felszalad 3.000-re, ha nem „teccik" csá... a Főnökre /értsd: oktató/ úgyis várnak még 70-en, vagy három hónapja! De van egy gyorsabb megoldás is, vigyek 50 rugót, ennyi kell mert kurva béna vagyok, ez tisztán „láccik", már négyszer buktam rutinból, négyszer forgalomból /a vb-k: értsd vizsgabiztos/ ennél nem adják olcsóbban, de érthető nem?
Elkezdtem számolni:
- vezettem 30 húszperceset 51.000-ért,
- fizettem a kresz CD-ért 27.000-ret,
- regisztráltak 5.000-ért,
- pótvizsgáztam 52.880-ért,
- megvették a 'jegyet" rá 8.000-ért,
- vezettem a 3.000-es pótból 30-cat 90.000-ért,
Megjegyzem, itt néha megvolt a 40 perc is. Közben megtudtam, hogy ennek kb. 50-nek kéne lenni, de mióta zsebbe nyomom a pótokat, úgy látszik a Főnök kicsit többet szeret velem lenni. Néha próbál jópofizni - a félév alatt - mert már azóta próbálok megtanulni vezetni legalább kétszer eltalálta a keresztnevem.
Károlynak hívnak, de szólíthatna Karesznak is. Voltam mukifej, kiscsávó, tanonc, de a kisöcsémet utáltam a legjobban. Pedig már majdnem családtag lettem, - fél év nagy idő! Ismertem a nagynénit a csirkéivel - országúti fedőnév alatt szombatonként bedobtuk őket a fény utcai piacra. A feleség volt vagy 120 kg - nehezen mozgott, de mindig intézett valamit. A Főnök azt mondta, jó lesz az nekem, legalább megtanulok parkolni, meg az élethez türelem is kell... ezt meg akkor mondta, ha a muter 40 perc után sem került elő. A kutyát is ötször kellett vinni orvoshoz, 2-szer oltani, 3-szor meg bezabált valamit. De a lányuk az tuti volt, mikor beült holtra izzadtam magam. 1 métert sem volt hajlandó gyalog menni. Mobil csörren, mi gázt adunk, cica beül, én leizzad. Mire a Főnök: „húzzál kesztyűt kisöcsém, meg hozzál kispárnát ha így izzadsz, mint a ló... hogy fogjam meg utánnad a kormányt?
Most tartok a 4-dik bukásnál forgalomból. Ennyire béna lennék? De ez az 50 rugó mégis csak brutál. Már leraktam 234 ezret - Úristen még kimondani is iszonyú, igaz 10-et azért spóroltam, mert nem mentem el a szombat reggeli 7 órás korepra, így a teremhasználat kimaradt.
Döntöttem! Elhagyom a Főnököt. Nem sértődött meg, csak a vállát vonogatta, elém tolt egy valami hosszabb lapot, hogy itt írd alá a 30 órát, azt csá... rá úgy is várnak 70-en - legalább 3 hónapja.
Bementem a központba valami papírféléért, itt nagyon utáltak, azt mondták, hogy mit ugrálok, ők a legjobbak! Nézzem meg nekik van a legtöbb tanulójuk, vagy majdnem a legtöbb, mert van, azért akinek több van, ügyesebb, jobban nyomja a reklámot, de azért ők is a toppon vannak. Na, itt derült ki, hogy én leértékelt vagyok, azért is kellett annyit várnom a Főnökre, meg mit ugrálok ennyi pénzért. De most felértékeltek, vagyis én akciós vagyok, de mert el akarok menni már nem vagyok akciós, és nézzem meg, hogy a rendes ár az 100 ezer forint és csak az akciósoknak 51, tehát csak akkor adják oda azt az izé papírt ha kifizetem a 49 rugót, meg különben is aláírtam a szerződésben.
Na ezt beszoptam, lehet, hogy mégis visszamegyek a Főnökhöz.
Főnök flegmán fogad, „na ugye megmondtam! Minek az életet komplikálni."
5-dik vizsga, úgy hívják bizottságos. 2 fószer ül a nyakadon. 50 rugó a Főnöknek - persze megbuktam. PÁV meg minden, újabb 13 rugó. A Főnök azt mondta,2 fószer az 2 pénz, én meg csak 1-re adtam, de nyugodjak meg a PÁV után kezdjük előlről. Nem nyugodtam meg. PÁV /értsd alatta: pályaalkalmassági vizsgálat/ 2 hónap múlva - hiába sok a kuncsaft - de gond nélkül megvan.
Hívom a Főnököt, nagyon elfoglalt, sok a Tanuló, - azért a baráti kapcsolatra tekintettel beszorít nekem 10 negyvenpercest a 3 ezresből, mert vizsga előtt mégis kéne.
A vizsga: jattolás /értsd: kézfogás/, remeg kezem-lábam - elindulunk. Szerintem egész jól megy, hisz vezettem már vagy 80 órát, igaz ha 50 percben számolunk csak 40-et, azon az ízé papíron meg csak 30 van, de hát vizsgáztam már 13-szor, rutin az van, szóval megcsináltam.
VB gratulál, elmegy. Főnök rám kacsint, na ugye megmondtam! Működik a dolog Károly! A döbbenettől megmerevedtem: A keresztnevemen szólított!
Konklúzió: ha nem hiszed, járj utána! - de ne az iskolákat kérdezd, hanem ismerőseidet, Ők megadják az IGAZ választ! - ha merik!
Sok szerencsét!
Kovács Károly /Karesz/
„frissjogosítványos"
Az ATI Oktató Kft. autósiskolánál ilyet biztos nem fog tapasztalni, erre garanciát vállalunk!